Strategisch bouwen en duurzaam flirten
Een contentstrategie omvat meer dan het kiezen van een tactiek. Tactiek is als een fijne flirt met kans op een leuke one night stand. Strategie gaat voor happily ever after. Zo ook contentstrategie die gaat voor een langdurende relatie met je doelgroep. Door naar je doelgroep te luisteren, je eigen sterke punten (merkwaarden) te onderzoeken en te weten wat maakt dat jij en je doelgroep zich tot elkaar aangetrokken voelen, kun je investeren in en bouwen aan een duurzame relatie en groei van jouw merk. Stel jezelf vragen als:
- Wie is mijn doelgroep?
- Wat zijn mijn (gewenste) merkwaarden?
- Waar zit onze klik?
- Wat is de behoefte van mijn doelgroep?
- Waar bevindt mijn doelgroep zich?
- Hoe wil mijn doelgroep benaderd worden?
Bij het opzetten van een contentstrategie onderzoeken we deze en andere vragen. We gaan in gesprek met je klant of doelgroep. We doen onderzoek en analyses, on- en offline. En inventariseren zo alle informatie die we nodig hebben om tot strategische keuzes te komen. Dit fundament vormt de start van succesvolle contentmanagement. En zorgt voor een doelgerichte, zorgvuldige aanpak. Geen gespam met contentkak.
Geen aannames, maar inzichten
Het is belangrijk om je eigen aannames over jouw merk opzij te zetten en te luisteren naar je klant. Naast dat het uiteraard goede feedback geeft over sterktes en zwaktes, kan je ook zomaar verrast worden. Het is leuk en interessant om echt te horen hoe de klant jou ziet en ervaart. Verrassingen zorgen voor inzichten, die richting geven aan je contentstrategie.
Hoe?
Ik doe – kwalitatief – onderzoek; interviews met klanten en medewerkers, merkwaardenonderzoek door middel van workshops en analyses van on- en offline media. De uitkomsten zorgen voor een hoeveelheid aan gefundeerde inzichten op basis waarvan strategische keuzes gemaakt kunnen worden.
Dit onderzoek is ook gewoon leuk! Want we gaan samen interactief aan de slag 💪🏼 En je komt tot gesprekken met je doelgroep, waar je in de waan van de dag vaak niet eens aan toe komt.