Mijn 'two cents' over contentmarketing
Contentmarketing is niet je doelgroep ongevraagd en meermaals per dag lastig vallen met jouw boodschap of advertenties. Contentmarketing is niet van de daken schreeuwen dat jouw product onmisbaar en ‘the best thing ever’ is. Contentmarketing is geen one night stand, maar een duurzame relatie gebaseerd op toegevoegde waarde en relevantie. En socialmediamarketing is óók geen contentmarketing.
Met contentmarketing ben je van meerwaarde voor je klant en weet de klant jou te vinden om jouw expertise. De belangrijkste pijler van contentmarketing is de content (inhoud), jouw relevante en toegevoegde waarde, verpakt in de juiste vorm via het juiste kanaal. Die boodschap kan informatief, educatief of ter vermaak zijn, afhankelijk van jouw doelgroep en doelstelling.
Eigenlijk noem ik het liever contentcommunicatie 😉
De basics
- Zonder eromheen te draaien: het draait niet zozeer om jou of jouw product, maar om (de behoefte van) je klant of doelgroep.
- Geen ‘one size fits all’-marketing: maar maatwerk, omdat jij uniek bent net als jouw doelgroep.
- Duurzame klantrelaties: in tegenstelling tot kortdurende reclamecampagnes, draait contentmarketing om een continue benadering met relevante, aansprekende content.
- Niet pushen: dit betekent niet dat pushen van content of advertising uit den boze is. Maar doe het zorgvuldig, met mate en zorg dat het relevant is. Maar liever zorg je ervoor dat de klant jou vindt, wat mij brengt op het volgende punt:
- Vindbaarheid: naast juiste vorm en inhoud die aansluit bij de klant, moet de content vindbaar zijn. Hiervoor wordt zoekmachine optimalisatie, of liever nog generative search optimization (GEO), toegepast en wel continu.
- Deelbaarheid: deelbare content is content die bezoekers graag delen en zorgt voor de ultieme combinatie van bereik en betrokkenheid. Content die relevant is en raakt, zal de kracht van online mond-tot-mondreclame benutten.
Contentstrategie, contentmanagement en contentcreatie
Om effectieve contentmarketing toe te passen voor je bedrijf zul je strategisch te werk moeten gaan en een gefundeerde contentstrategie uit moeten werken. Stel vragen als; wie is mijn doelgroep? Wat is de behoefte van mijn doelgroep? Wat is ‘de klik’ tussen mijn klant en mij? Hoe wil mijn klant benaderd worden? Om tot een antwoord te komen op dergelijke vragen, is er onderzoek nodig.
Heb je een goede contentstrategie, dan is het zaak de juiste contentmanagement of contentbeheer toe te passen. Het opstellen van een contentkalender is een belangrijk onderdeel dat veel houvast en overzicht biedt. En met een contentstrategie en een contentbeheerplan in de hand, kan je over gaan tot contentcreatie; het zorgvuldig vormgeven van bijvoorbeeld blogs, video, infographics of whitepapers die qua vorm en inhoud van toegevoegde waarde zijn voor jouw klant.
Denk je nu: ‘Dat klinkt goed’ of ‘hm…maar wat betekent dat nu voor mijn doelgroep?’ Ik praat er graag met je over door!